Melayu dalam peta-peta lama

Kurun ke-19 merupakan alaf berlakunya pengembangan dengan disiplin ilmu geografi yang pesat, selain tertubuhnya beberapa buah persatuan ...

Palestin-Israel umum gencatan senjata, elak peperangan tercetus


Sejak 30 Mac lalu, Israel dilaporkan telah membunuh 140 warga Palestin dan mencederakan 160,000 lebih individu yang menyertai tunjuk perasaan bagi mendesak pembebasan Palestin dari cengkaman rejim itu. - REUTERS/Fail


GAZA: Pemimpin Hamas dan Israel telah bersetuju untuk melancarkan gencatan senjata secara rasmi pada awal pagi Sabtu selepas lima individu terbunuh dalam pertempuran pada Jumaat, termasuk seorang askar Israel.

Jurucakap parti politik Palestin tersebut, Fawzi Barhoum berkata, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan Mesir telah menjadi pihak perunding bagi memastikan gencatan senjata tersebut berlaku sebelum peperangan tercetus di bumi Gaza.

Menurutnya, pihak Palestin dan Israel telah bersetuju untuk kembali ke kawasan masing-masing. Ia merupakan gencatan kedua yang dicapai dalam masa seminggu selepas konflik ketegangan kedua-dua pihak semakin memuncak sehingga membawa risiko peperangan.


Pada Jumaat, seorang askar Israel ditembak mati oleh pihak Palestin di kawasan sempadan. Ia merupakan insiden pembunuhan askar pertama direkodkan di kawasan Gaza sejak perang di antara Palestin dan Israel tercetus pada 2014.

Berita lanjut di : Awani