Melayu dalam peta-peta lama

Kurun ke-19 merupakan alaf berlakunya pengembangan dengan disiplin ilmu geografi yang pesat, selain tertubuhnya beberapa buah persatuan ...

5 TEKNOLOGI CANGGIH YANG DIJANGKA HADIR PADA TAHUN 2018


Pernahkah anda merasakan jika kita hidup dalam masa yang teknologi itu benar-benar canggih? Ya sudah tentu. Walau bagaimanapun, adakah anda tahu bahawa teknologi akan terus berkembang.

Seolah-olah tidak berkesudahan, ternyata teknologi baru terus muncul. Termasuk pada tahun ini 2018. Ingin tahu apa-apa? Berikut adalah 5 teknologi yang diramalkan akan hadir pada tahun 2018!


Makin Canggih! 5 Teknologi Canggih Yang Akan Hadir Pada 2018!


1.The Hologram Phone


Beberapa ketika dahulu, pengilangan kamera gred premium, RED, mengumumkan tengah-tengah bekerja pada produk baru dalam bentuk telefon pintar bernama Hidrogen Satu. Tidak seperti kebanyakan telefon pintar, telefon ini mempunyai ciri skrin hologram yang sangat menggoda.

Hidrogen One mempunyai saiz yang lebih besar daripada iPhone 7 Plus dan OnePlus 5. Bahagian belakang telefon mempunyai kamera dua lensa di bahagian atas dan pin aksesori modular di bahagian bawah. Sementara itu, sebelah Hidrogen Satu kelihatan beralur untuk menyesuaikan cengkaman tangan pengguna. Di satu pihak terdapat butang kuasa yang juga berfungsi sebagai sensor cap jari, dan kunci khusus untuk rakaman video.

Sedangkan sisi lain, terdapat butang kelantangan. Hidrogen One mempunyai skrin 5.7 inci dengan bezel anggun. Dan terdapat juga pembesar suara yang menghiasi bahagian atas dan bawah skrin. Telefon ini dilengkapi dengan port USB-C dan bicu audio di bahagian bawah peranti.
Beberapa isu dan bocor dari forum internet, telefon pintar yang tinggal digadang ini akan dibebaskan pada musim panas 2018, Sila bersabar ya.

2. Augmented Reality


Augmented Reality adalah teknologi yang menggabungkan ruang siber dan dunia nyata. Teknologi ini akan dibangunkan lebih lanjut oleh gergasi Amerika Syarikat Inc yang dilaporkan akan melepaskan peranti yang menggunakan teknologi realiti bertambah yang dipanggil ARkit.

VP Pemasaran Apple Greg Joswiak menganggap realiti tambahan sebagai perkara yang besar. "Ini adalah perkara yang anda mahu lakukan, mencampurkan dunia digital ke dunia sebenar," kata Joswiak.

Menurutnya, banyak kemajuan yang dapat diperoleh melalui ARKit, baik dari segi belanja, hiburan, hingga yang tidak dapat difikirkan.


3. Voice Assistant


Penolong suara sering disebut pembantu suara adalah teknologi yang tidak baru lagi. Pembantu suara telah wujud sejak tahun 2015, diperkenalkan pertama kali oleh Google Inc. dan digunakan pada sistem Android.

Walau bagaimanapun, pada tahun 2018 teknologi ini mendapat perkembangan yang sangat penting. Pernah menonton filem Iron Man? Mesti tahu pembantu maya bernama Jarvis yang seolah-olah dapat memenuhi semua tuannya. Sekarang pembantu suara sedang dibangunkan, seperti menambah ciri pengiktirafan suara, keupayaan untuk berhubung dengan sistem pangsapuri, jadual peringatan, dan banyak lagi.

Sekarang terdapat banyak alat pembantu suara, mulai dari Google Assistant, Siri dari Apple, atau Alexa dari Amazon yang bersaing untuk mencapai bahagian atas pasaran global.

4. Flying Car


Pada masa lalu kita hanya dapat melihat kereta yang terbang di beberapa filem dan kartun filem mengenai kehidupan masa depan. Kadang-kadang terdapat juga iklan tentang kereta terbang, tetapi hanya bentuk konsep dan fantasi yang tidak dapat direalisasikan dalam waktu dekat. Walau bagaimanapun, tidak perlu menunggu terlalu lama, impian untuk melihat kereta yang terbang masuk dan keluar dari dunia nyata akan menjadi kenyataan.

Beberapa maklumat berkata hari ini banyak syarikat di dunia yang mempelopori pembangunan dan pengeluaran kereta terbang. Malah syarikat penerbangan Amerika seperti Airbus, yang telah terbang selama beberapa dekad, dan syarikat teksi dalam talian Uber juga dikhabarkan telah mencuri permulaan untuk membawa kereta terbang. Mudah-mudahan dapat direalisasikan tidak lama lagi ya, sehingga jalan-jalan tidak sesak lagi.

5. Artificial Intelligence


Kecerdasan buatan adalah asas dari semua teknologi masa kini. Perisikan atau AI (Kecerdasan Artificial) telah wujud sejak bahasa pengaturcaraan telah dibangunkan. Walau bagaimanapun, ia digunakan untuk mengambil arahan untuk melaksanakan tugas dengan pelbagai cara.

Pada tahun 2018 sekarang, pembangunan AI begitu cepat, yang dahulunya hanya digunakan dalam permainan atau enjin carian, kini telah digunakan untuk telefon pintar. Jadi, seolah-olah kita mempunyai pembantu peribadi. Terdapat juga penerapan AI dalam sistem apartmen yang dapat menguruskan keperluan rumah tangga kami, bahkan ada YouTuber AI, hebat bukan!

Harus diingat bahawa AI ini boleh mengancam kewujudan manusia itu sendiri. Bagi AI akan terus berkembang di samping peranan manusia yang akan menjejaskan kemerosotan pekerjaan. Bukankah menakutkan?

Nah, itulah gambaran beberapa teknologi yang diramalkan hadir pada tahun 2018. Apa yang anda tunggu?