Melayu dalam peta-peta lama

Kurun ke-19 merupakan alaf berlakunya pengembangan dengan disiplin ilmu geografi yang pesat, selain tertubuhnya beberapa buah persatuan ...

KERIS BEDIRI BUKAN DISEBABKAN JIN

PAMOR VS TAMAHAGE



Di dalam Baiduri Segala Permaisuri dalam bab "The King of All Swords" mukasurat 148 ada menceritakan panjang lebar tentang sejarah 'metallurgy' Melayu berdasarkan rekod-rekod Arab seperti dalam kitab al-Jahiz, al-Biruni dan al-Kindi.

Memang teknologi pamor keris lebih maju pembuatannya berbanding pedang-pedang samurai seperti katana, wakizashi atau tachi.
Bukan sahaja lebih maju dari segi kawalan 'impurities' dan aloi yang ditambah, malah lebih banyak dari segi variasi jenis logam yang dicampur.

Bukan itu sahaja, berat dan titik sesuatu senjata juga diambil kira dalam seni pengukuran yang kini semakin tidak diketahui oleh generasi Melayu pada hari ini.

Keris berdiri adalah manifestasi dari ilmu Fizik dan perkilangan logam yang dipelajari tukiang keris. Sebab itu, tukang-tukang senjata ini sebenarnya ialah saintis atau 'metallurgist' yang pakar dalam sains bahan.

Ilmu-ilmu perkilangan logam, Kimia, Sains Bahan dan Fizik Graviti inilah sebenarnya 'jin' yang mengawal titik graviti keris berdiri.

Mengapa seni dan teknik pembuatan senjata seperti keris ini begitu halus dan kompleks?

Dengan berat yang optimum dan mampu menyeimbangkan titik graviti walaupun tidak bersimetri, ia lambang kepada seni membunuh yang dahsyat dalam peperangan. Tidak hairanlah para pahlawan dan hulubalang Melayu bangga menyisipkan keris mereka di hadapan ikat sampin mereka, kerana mereka membawa satu artifak yang penuh falsafah sains Fizik, Kimia dan perkilangan logam.

adakah anda baru menyedari tentang ini?

Bayangkan, semua perkara di atas dirumus sejauh 500 Tahun Sebelum Masihi di Tamadun Sungai Batu.

Sumber rujukan : http;//www.ismaweb.net